Motto

Oamenii de geniu sînt meteori destinați să ardă pentru a-și lumina secolul.

(Napoleon Bonaparte)

vineri, 21 februarie 2014

Proiectul de grup - o metodă importantă în cadrul activității cercului de literatură

 O metodă didactică care contribuie cu maximă eficiență la stimularea și dezvoltarea creativității elevilor în cadrul cercurilor de creație este proiectul de grup. Am observat că elevii sînt de-a dreptul încîntați să li se ofere șansa să-și exprime gîndurile și sentimentele în moduri cît mai variate și originale, metoda proiectului fiind un cadru optim în acest scop.
  Această metoda este o formă de predare și evaluare care îşi  propune şi încurajează dezvoltarea capacităţilor spirituale, sociale şi creative ale elevilor. A fost denumită în sec. 18 de către J.H.Pestalozzi ,,A învăţa cu mintea, inima şi mîinile”. Datorită complexităţii sale, conceptul este greu de delimitat şi aproape imposibil de definit în cîteva cuvinte sau propoziţii. Termenul de proiect este utilizat tot mai des pentru orice formă de lucru diferită de activitatea obişnuită de predare-evaluare. Conform didacticii Alinei Pamfil[1], Metoda proiectului  este o activitate realizată individual sau în grup, orientată de un scop productiv şi concretizată într-o prezentare cu caracter public. În cadrul proiectului, învăţarea nu este un scop în sine, ci serveşte un mod de a întreprinde o acţiune (ex.: scrierea unui ghid al localităţii şi editarea lui, cercetarea semnificaţiei „mărţişorului", a pomului de Crăciun şi prezentarea rezultatelor, elaborarea unei grile de lectură a textului epic şi prezentarea ei, alcătuirea unei culegeri de texte şi publicarea ei etc).” După Marinela Pavilescu[2] proiectul de grup „este о strategie care avantajează comunicarea în paralel cu activitatea colaborativă pentru realizarea unui produs semnificativ.” În literatura de specialitate, de ex. în Ghidul de implementare a curriculumului modernizat pentru treapta liceală[3],  „proiectul este o metodă complexă de evaluare individuală sau de grup, recomandată pentru evaluarea sumativă”
  În calitate de  profesoară de limba şi literatura română folosesc metoda proiectului ca metodă de evaluare, implicînd elevul în ceea ce priveşte acest demers didactic. Astfel ne integrăm direcţiei formatoare postulată de cercetătorul Nunziati, prin care didactica modernă insistă pe aspectul interactiv al evaluării.
  Mai mult ca niciodată consider că se constată o nevoie accentuată de noi instrumente şi metode care să-l implice pe elev în propria formare şi evaluare. Astfel, prin metoda proiectului insist asupra ideii evaluării ca un nou parteneriat – elevi-profesor. Pe această cale se vor activa la prezentarea proiectelor patru forme de evaluare: evaluarea profesorului, autoevaluarea, metaevaluarea realizată de către elevi (vizează formele, activităţile, metodele de prezentare) şi interevaluarea realizată de colegi (va urmări cunoştinţe, competenţe, activităţi).
   Procesul de elaborare al unui proiect îl structurăm împreună cu elevii astfel: găsirea temei; formularea obiectivelor după regulile: este verificabil, este descris concret, este realizabil prin forţe proprii şi control individual; planificarea şi pregătirea concretă a proiectului: cum putem să ne atingem scopurile, ce instrumente vom folosi, de cîte materiale, informaţii avem nevoie etc.; coordonarea, implementarea şi documentarea; prezentarea, reflecţia şi evaluarea.
  Rolul profesorului astăzi este de a proiecta experienţe de învăţare, de colaborare care să îi motiveze pe elevi. Aplicarea metodei proiectului oferă elevilor oportunitatea de a-şi prezenta cunoştinţele într-o manieră originală, dezvoltîndu-le astfel creativitatea, interesul pentru învăţare, spiritul de echipă, capacitatea de a lua decizii, iniţiativa, comunicarea eficientă, capacitatea de a rezolva probleme complexe, capacitatea de autodirecţionare, dar şi abilităţi de realizare şi punere în practică a cunoştinţelor teoretice. Elevilor mei le place mult atunci cînd le propun să elaboreze un proiect căci lucrul în echipă este baza activităţii acestei metode. Or, echipa este o formă specială de grup social, unde pot să se afirme toți elevii, inclusiv flegmaticii și melancolicii, chiar și elevii slabi la învățătură, deoarece ei își împărţesc rolurile, iau decizii de comun acord, își coordonează activitățile și se sprijină reciproc.
   Documentarea şi prezentarea proiectului se face prin: jurnale şi mape de proiect, eseuri, desene, prezentări PowerPoint. Formele de prezentare pe care le aplic sînt: expunerea, expoziţia, prezentarea pe retroproiector. 
    Genaralizînd, vreau să menționez că metoda proiectului de grup este o metodă complementară de predare și evaluare cu potențial formativ, care susține individualizarea învățării. Produsul creat de elevi est un produs al imaginaţiei acestora menit să permită aplicarea liberă a cunoştinţelor însuşite într-un context nou şi relevant . Produsul rezultat în urma activităţii de proiect creează elevului sentimentul utilităţii a ceea ce produce, al relevanţei pentru alţii, direcţionează efortul acestuia către cineva (public-ţintă căruia i se adresează).
  Cercetarea experimentală efectuată de către mine a arătat că această abordare are o eficiență majoră în dezvoltarea motivației elevilor și în stimularea operațiilor superioare ale gîndirii. Învățarea bazată pe proiect este o acțiune de cercetare și acțiune practică în același timp. Aplicînd această metodă, elevii investighează, descoperă, prelucrează informații de real interes pentru ei; sînt actori cu roluri multiple în organizarea, planificarea, realizarea și evaluarea activităților; sînt puși în situații practice în care sînt determinați intrinsec să experimenteze deprinderi și capacități noi și să le consolideze pe cele dobîndite; utilizează cooperarea ca modalitate de bază în atingerea scopurilor individuale și de grup.





[1] Pamfil, Alina „Limba și literatura română în gimnaziu. Structuri didactice deschise”, Editura Paralela 45, Pitești, pag. 222
[2] Pavilescu, Marinela „Metodica predării limbii și literaturii române”, Editura Corint, București, 2010, pag. 330
[3] Ghidul de implementare a curriculumului modernizat pentru treapta liceală

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu