O
metodă didactică care contribuie cu maximă eficiență la stimularea și
dezvoltarea creativității elevilor în cadrul cercurilor de creație este
proiectul de grup. Am observat că elevii sînt de-a dreptul încîntați să li se
ofere șansa să-și exprime gîndurile și sentimentele în moduri cît mai variate
și originale, metoda proiectului fiind un cadru optim în acest scop.
Această metoda
este o formă de predare și evaluare care îşi
propune şi încurajează dezvoltarea capacităţilor spirituale, sociale şi
creative ale elevilor. A fost denumită în sec. 18 de către J.H.Pestalozzi ,,A
învăţa cu mintea, inima şi mîinile”. Datorită complexităţii sale, conceptul
este greu de delimitat şi aproape imposibil de definit în cîteva cuvinte sau
propoziţii. Termenul de proiect este utilizat tot mai des pentru orice formă de
lucru diferită de activitatea obişnuită de predare-evaluare.
Conform didacticii Alinei Pamfil[1],
„Metoda proiectului este o activitate realizată
individual sau în grup, orientată de un scop productiv şi concretizată într-o
prezentare cu caracter public. În cadrul proiectului, învăţarea nu este un scop
în sine, ci serveşte un mod de a întreprinde o acţiune (ex.: scrierea unui ghid
al localităţii şi editarea lui, cercetarea semnificaţiei „mărţişorului", a
pomului de Crăciun şi prezentarea rezultatelor, elaborarea unei grile de
lectură a textului epic şi prezentarea ei, alcătuirea unei culegeri de texte şi
publicarea ei etc).” După Marinela Pavilescu[2]
proiectul de grup „este о
strategie care avantajează comunicarea în paralel cu activitatea colaborativă
pentru realizarea unui produs semnificativ.” În literatura de specialitate, de
ex. în Ghidul de implementare a curriculumului modernizat
pentru treapta liceală[3], „proiectul este o metodă complexă de
evaluare individuală sau
de grup, recomandată pentru
evaluarea sumativă”.
În calitate
de profesoară de limba şi literatura
română folosesc metoda proiectului ca metodă de evaluare, implicînd elevul în
ceea ce priveşte acest demers didactic. Astfel ne integrăm direcţiei formatoare
postulată de cercetătorul Nunziati, prin care didactica modernă insistă pe
aspectul interactiv al evaluării.
Mai mult ca
niciodată consider că se constată o nevoie accentuată de noi instrumente şi
metode care să-l implice pe elev în propria formare şi evaluare. Astfel, prin
metoda proiectului insist asupra ideii evaluării ca un nou parteneriat –
elevi-profesor. Pe această cale se vor activa la prezentarea proiectelor patru
forme de evaluare: evaluarea profesorului, autoevaluarea, metaevaluarea
realizată de către elevi (vizează formele, activităţile, metodele de
prezentare) şi interevaluarea realizată de colegi (va urmări cunoştinţe,
competenţe, activităţi).
Procesul de
elaborare al unui proiect îl structurăm împreună cu elevii astfel: găsirea
temei; formularea obiectivelor după regulile: este verificabil, este descris
concret, este realizabil prin forţe proprii şi control individual; planificarea
şi pregătirea concretă a proiectului: cum putem să ne atingem scopurile, ce
instrumente vom folosi, de cîte materiale, informaţii avem nevoie etc.; coordonarea,
implementarea şi documentarea; prezentarea, reflecţia şi evaluarea.
Rolul
profesorului astăzi este de a proiecta experienţe de învăţare, de colaborare
care să îi motiveze pe elevi. Aplicarea metodei proiectului oferă elevilor
oportunitatea de a-şi prezenta cunoştinţele într-o manieră originală,
dezvoltîndu-le astfel creativitatea, interesul pentru învăţare, spiritul de
echipă, capacitatea de a lua decizii, iniţiativa, comunicarea eficientă,
capacitatea de a rezolva probleme complexe, capacitatea de autodirecţionare, dar şi abilităţi de realizare şi punere în practică a
cunoştinţelor teoretice. Elevilor mei le place mult atunci cînd
le propun să elaboreze un proiect căci lucrul în echipă este baza activităţii
acestei metode. Or, echipa este o formă specială de grup social, unde pot să se
afirme toți elevii, inclusiv flegmaticii și melancolicii, chiar și elevii slabi
la învățătură, deoarece ei își împărţesc rolurile, iau decizii de comun acord,
își coordonează activitățile și se sprijină reciproc.
Documentarea
şi prezentarea proiectului se face prin: jurnale şi mape de proiect, eseuri, desene,
prezentări PowerPoint. Formele de prezentare pe care le aplic sînt: expunerea,
expoziţia, prezentarea pe retroproiector.
Genaralizînd, vreau să menționez că metoda proiectului de grup este o
metodă complementară de predare și evaluare cu potențial formativ, care susține
individualizarea învățării. Produsul creat de elevi est un produs al
imaginaţiei acestora menit să permită aplicarea liberă a cunoştinţelor însuşite
într-un context nou şi relevant . Produsul
rezultat în urma activităţii de proiect creează elevului sentimentul
utilităţii a ceea ce produce, al relevanţei pentru alţii, direcţionează efortul
acestuia către cineva (public-ţintă căruia i se adresează).
Cercetarea experimentală efectuată de către
mine a arătat că această abordare are o eficiență majoră în dezvoltarea
motivației elevilor și în stimularea operațiilor superioare ale gîndirii.
Învățarea bazată pe proiect este o acțiune de cercetare și acțiune practică în
același timp. Aplicînd această metodă, elevii investighează, descoperă,
prelucrează informații de real interes pentru ei; sînt actori cu roluri
multiple în organizarea, planificarea, realizarea și evaluarea activităților;
sînt puși în situații practice în care sînt determinați intrinsec să
experimenteze deprinderi și capacități noi și să le consolideze pe cele
dobîndite; utilizează cooperarea ca modalitate de bază în atingerea scopurilor
individuale și de grup.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu