Motto

Oamenii de geniu sînt meteori destinați să ardă pentru a-și lumina secolul.

(Napoleon Bonaparte)

luni, 7 aprilie 2014

IN MEMORIAM Doina şi Ion Aldea-Teodorovici



CENACLU LITERAR - ISTORIC

IN MEMORIAM
Doina şi Ion Aldea-Teodorovici 
   (În centrul sălii este un rug. În faţa meselor se află două fotolii, de unul e sprijinită o chitară, pe altul – un buchet de flori. În partea stîngă a sălii e proiectorul, în partea dreaptă – fotografiile marilor artişti, precum şi a lui G. Vieru şi M. Eminescu, o expoziţie de carte şi”Cartea mare a Neamului”. În faţa panoului cu fotografii ard lumînări în. Pe cele patru mese ale participanţilor la cenaclu se află cîte un simbol – roata, margareta, clepsidra, irisul. Feţele de masă sînt de culoare violetă – culoarea destinului.  )
Pro. I-  În seclolul trecut fusese o perioadă cînd devenise foarte la modă sintagma  ,,tineret de creație“. Probalil, fusese gândită după modelul        ,,tineret studios”  și tineret ,,muncitor”.
Pro. II- Se încerca o încorporare a celor care începeau să se afirme în literatură, muzică, pictură, teatru, film într-un fel de pătură socială cu un statut oarecum special, dacă nu cumva chiar privilegiat.
Pro. I-  Acum exact 30 de ani în urmă în codri de la Ivancea au avut loc Întrunirile Tineretului de Creție. Acolo, sub foșnet străbun de frunză verde se întîlneau, de cele mai multe ori pentru prima data poeți și poete, pictori și pictorițe, cântăreți și cântărețe, actori și actrițe, să se pună reciproc la curent cu ,,tainele procesului de creție”, se legau nu doar amiciții, ci și prietenii de durată unele cu impact direct în acte la Starea Civilă.
Pro. II-  Era al naibii de plăcut, deși total neobișnuit, să-i surprinzi seara la rug așezați pe jos în jurul chitarei și vocii tânărului Ion Aldea-Teodorovici, pe la fel de tinerii, unii încă necunoscuți de publicul larg – Petre Teodorovici, Valeriu Jereghi, Vlad Druc, Leonida Lari, Nicolae Rusu, Andrei Vartic, Anatol Chiriac, Arcadie Suceveanu, Silviu Fusu.
Pro. I- Sau să-l auzi pe Iurie Sadovnic cu sacramentala sa întrebare cîntată atît de pătimaș: ,,cine dimineața-n zori să-ți sărute obrăjorii?”.
Pro. II- Și n-ar trebui să mire pe nimeni astăzi că cel puțin trei artizani ai mișcării pentru eliberare națională de mai tîrziu au fost și participanţi marcanți ai celor două Întruniri - Ion Hadîrcă, Nicolae Dabija și Leonida Lari, iar alți doi participanți Ion și Doina Aldea-Teodorovici, au devenit între timp simboluri ale renașterii naționale.
                      ( Se audiază un cîntec la chitară.)
Pro. I-  Să aprindem candela memoriei pentru cele două lacrimi gemene, care picură necontenit în sufletul neamului nostru – Doina și Ion Aldea-Teodorovici.
  ( Pe fundalul musical  ,,Balada” de C. Porumbescu se aprind lumînări și toți își ocupă locurile la mese.)
Pro. II- Doina și Ion Aldea-Teodorovici au fost furați de toamnă. Trista conjugare a verbelor la trecut, personal, mă macină, mai ales atunci cînd vorbesc despre cei doi mari dispăruți. Trăim durut amintirea despre pierderea lor, iar acum vă rugăm să ținem un minut de reculegere în memoria celor doi neîntrecuți cîntăreți, Doina și Ion, nedespărțiți în moarte ca și în viață.
                         ( Pe fundalul muzical ,,Clopotul învierii “ se recită  poezia lui                  A. Păunescu  ,,Moartea prietenilor”.)
,,Moartea prietenilor” de A. Păunescu
Dragii mei, ați devenit o veste
                                           La telefonul așteptării mele
  S-aud că nicio veste nu mai este
    Și c-ați murit azi noapte pe șosele.

                                         Ce stea inadmisibilă pămîntul
       Mai bine-ar fi o broască între broaște,
      Mai bine nu ne-am mai cînta cuvîntul,
         Mai bine pe pămînt nu ne-am mai naște.

Și cît de simplu ați plecat aseară
                                        Lăsînd atîta viață amînată,
V-ați dus cum plecă zilele de vară,
  Spre a nu vă mai întoarce niciodată.

Zdrobit te odihnești la noapte, Ioane,
Într-un năpraznic frigider de morgă,
                                      Cînd muzica fiiniţei suverane
                                      Însîngerată picură din orgă.

                               Și tu, irepetabilă mireasă,
Senină-n vremi de haos și de moină,
                                      Te duci pe veci ca să ne lași acasă
  Cea mai frumoasă și mai tristă Doină.

Cei dragi mai cred că ați plecat departe
                                    Dar ochii lor abia-și pot ţine moina
                                    Adio, Ioane, frate peste moarte
                              Și iartă-ne și noapte bună, Doina.

Pro. I-  Ne-am propus la cenaclul literar-istoric de astăzi să aducem un omagiu celor care au devenit un simbol al cîntecului de libertate și a celor mai sacre aspirații ale poporului nostru.
          Pro. II- Multe s-au schimbat timp de 21 ani. Țara despre care au cîntat cu atîta pasiune Doina și Ion Aldea-Teodorovici a trebuit să se adapteze unor realități, s-a modernizat și s-a lăsat cucerită de tehnologii avansate. Oamenii acestei țări s-au schimbat și ei, au devenit mai rezistenți. Și totuși, atunci cînd răsună muzica lui Ion și a Doinei Aldea-Teodorovici, ceva vibrează în fiecare din noi și ne aducem aminte cine sîntem cu adevărat. Creția Doinei și a lui Ion Aldea-Teodorovici face parte din patrimoniul cultural al neamului nostru, rămîne veșnic vie, de aceea considerăm că este absolut necesară întrunirea cenaclului literar-istoric de astăzi, pentru ai cunoaște și voi, tînăra generație, pe cei care au fost copii acestui pămînt, pe care l-au înălțat în cîntec. Pentru a vă face cunoştinţă mai în de aproape cu aceste două personalităţi, vă propunem nişte confesiuni cu marii artişti.
              (Un dialog imaginar cu marii artişti, vocile celor doi doar se aud.)
Elev I   - De unde vine Ion Aldea-Teodorovici?
Ion      - Vin dintr-o familie de slujbaşi. Tatăl meu a fost învăţător de cînt într-o        şcoală medie din oraşelul Leova; mama mea a fost medic. Tata a fost şi preot cîţiva ani, dar, gonit de soartă, a trebuit să se retragă din biserică, să-şi ascundă în sine credinţa de Dumnezeu, care îi da omului putere să supravieţuiască şi să devină un artist.
Elev II: - Unde te-ai născut?
Doina: - M-am născut în Chişinau, într-o familie de intelectuali. Eu sînt a treia generaţie. Zicea cineva că în educaţie contează cine este educatorul. Am avut un mare noroc de educatorii mei – părinţii.
Elev I - Ce înseamna pentru tine casa parintească?
Ion      - Casa părinţilor mei rămîne în memorie drept casa în care am crescut. Tatăl meu a murit pe cînd aveam  10 ani. Dacă e să vorbim de cei 7 ani de-acasă, eu aş spune “10 ani de-acasă”, findcă la 10 ani ai mei a murit tatăl meu şi cu asta s-a terminat copilaria mea.
Elev II: - Care erau jocurile tale preferate?
Doina: - Nu prea am avut jocuri. Făceam 4 ore la pian, apoi balet. De la 5 ani am tradus filme la studioul ,,Moldova-film”, din rusă în română. Nu aveam timp pentru jocuri. Păpuşile nu mi-au plăcut niciodată. Unicul lucru pe care îl aveam erau cărţile. Am fost într-o muncă permanentă.
Elev I - Ai avut o copilarie veselă?
Ion      - Am avut o copilarie extraordinară de frumoasă prin faptul că aveam    placerea de a munci şi de a învăţa, de a  exersa la vioară, la pian. După ce a murit tata, mama a găsit  puterea de voinţă să mă ducă la Chişinău, să mă dea la şcoala de 10 ani “Eugeniu Coca”. Era greu să  mă întreţină şi m-a dat la casa de copii.
Prof. r.    În creaţia marelui compozitor ciclu de cîntece de dragoste, senine şi curate, sînt ca un imn consacrat mamei, femeii, copiilor: “Balada  familială”, “Ala-bala”, “Fuga-fuga”, “Iartă-mă”, “Inimă de mamă, inimă de tată”. Pornind de la textul piesei “Iartă-mă”, tînărul scriitor al “Condeiului insomniei” ne-a pregatit un text, care merită de a fi ascultat.
                  (Se citeşte textul  elevului Onceanu S.)
                 ( Se interpretează cîntecul “Fuga-fuga”).
Elev II: - Ai fost profesoară de literatură…
Doina: - Pe timpuri învăţătorul şi preotul erau foarte apreciaţi şi erau consideraţi neordinari, ca promotori ai frumosului, ai purităţii sufleteşti, ai ştiinţei şi învăţăturii. Asemeni artistului, prin intermediul căruia Dumnezeu vorbeşte cu oamenii. Sînt răsfăţată de marele vers al poetului Grigore Vieru, iar pe de altă parte, marele vers al poetului îmi creează un mare sentiment al responsabilităţii. Acest cuplu dumnezeiesc, G. Vieru şi Ion Aldea-Teodorovici, mă face să mă conving că, într-adevar, cu ajutorul artistului, Dumnezeu comunică cu oamenii.
Elev I   - În multe lucrări ale tale apari ca o personalitate dramatică. De unde acest dramatism?
Ion      - La Chişinau, am fost interzis, pentru că muzica mea avea ceva bisericesc în ea. La televiziunea din Chişinau am fost respins. Am dus-o extrem de greu. Atunci, am cerut ajutor prietenului meu mai mare Grigore Vieru. Dumnealui a încercat, dar nimic. Mi-a spus doar: “Cenzura rusească şi mafia sînt prea puternice, Ioane ! Poate şi de la dramatismul familiei în care m-am născut , de la dramatismul  bunicilor care este şi o oglinda a Basarabiei. Li s-a luat totul, ba au mai fost deportaţi in Siberia.
Pro. de i. În memoria victimelor căzute în războiul de pe Nistru vă rugăm să ţinem un minut de reculegere.
Elev II: - Ce au prezentat anii ’90 pentru dumnevoastră?
Doina: - Au fost nişte ani de graţie divină. Mi-am schimbat imaginea, am devenit mai sobră, purtam maramă. În acei ani am simţit şi eu necesitatea de a susţine aspiaţiile poporului meu. Şi am făcut ceea ce a fost în puterile mele. Acum sînt fericită că am fost alături de Grigore Vieru şi Ion Aldea-Teodorovici, atunci cînd am semnat aceste creaţii sacre, cîntece care au convins publicul că şi oamenii de arta sînt cu ei, cu luptătorii pentru simbolurile neamului.
Pr de l. r.: Doina si Ion au fost barzii care au cîntat cîntecele potrivite scrise la momentul şi timpul potrivit. Cu piesele despre Tricolor, grafie latină, limba română cîntate de ei pe versurile lui G.Vieru am reuşit să obţinem libertatea noastra.
Doina: - Avem o limbă atît de frumoasă şi melodioasă. Ai impresia că e alcătuită numai din vocale. Nimeni nu va putea să mă convingă că pămîntul nu este frumos, că oamenii mei nu sînt frumoşi. Păcatul nostru cel mai mare este că nu preţuim ceea ce avem şi cîntam tot ce e străin. Îmi amintesc că şi Alexandru Hîjdeu, şi M.Eminescu, şi V. Alecsandri scriau acelaşi lucru. Citisem la V.Alecsandri că îi reproşau cunoscuţii:   ,,De ce te-ai întors în Eşiul cel murdar şi plin de glod?” Iar scriitorul răspunde: ,,Dar şi glodul e al meu!” Am optat pentru revenirea la limba română şi grafiia latină pentru a fi reintrodusă în cultura din Republica Moldova.
Pr.l.r:     Ode limbii române si grafiei latine aduc alte membre ale cenaclului      ,,Condeiul insomniei”.
               (Elevele citesc poeziile.)
Pr.istorie: Cîntecele patriotice interpretate cu multă dăruire de cele două voci de aur ale Basarabiei mai rămîn a fi o lecţie de rezistenţă, libertate şi dragoste de neam şi ţară, de aceea ele sînt actuale şi trebuie promovate. Doina şi Ion au cîntat cu suflet, inspiraţie. Au creat valori, iar o creaţie artistică ce denotă valoare niciodata nu moare. Ion poate fi considerat un clasic al cîntecului patriotic, iar Doina - o voce dumnezeiască a muzicii acestui ţinut. Au avut două vieţi şi o dragoste. Elevii cenaclului “Condeiul insomniei” vin cu o dedicaţie în memoria dragostei celor doi.
Elev I      - Noi sîntem un popor vesel?     
Ion           - Da. Pot să spun ca neamul nostru e cel mai cuminte, cel mai frumos din lume. Iar caracterul nostru este…cam dureros, ca şi dealurile Moldovei  noastre. Poporul nostru a avut şi personalităţi marcante, dramatice, a avut nişte dealuri care poate au fost mai mare decît nişte munţi. Numai cine simte şi iubeşte cu adevarat Basarabia mă poate înţelege.
Elev I  -Ce stil de muzica abordaţi?
Ion    - Cînd sînt trist, scriu muzică sacră. Am scris muzică simfonică, de cameră, cîntece pentru copii, pentru filme, pentru spectacole dramatice, dar în orice gen m-am străduit să reflect starea-mi sufletească.

Prof. II      Muzica lui Ion este cu totul deosebită, copleşitoare, sinceră, izvorîtă din suflet. Dar mai multe despre acest lucru ne va vorbi invitata noastră profesoara de dirijat coral de la Colegiul de Muzică şi Pedagogie.                (Profesoara prezintă informaţia.)

Elev III     Un compozitor şi o interpretă…Ei tindeau să transforme întunericul în lumină, şi întunericul s-a răzbunat. Un compozitor şi o interpretă…Tindeau să transforme piatra, ţărîna neroditoare, arborele sec – în suflet, iar piatra, ţărîna, arborele s-au răzbunat. Pe ei, îmblînzitorii de spini şi de sîrme ghimpoase îi mai caută cîntecele nescrise şi necîntate. Unde e domnul compozitor care m-ar aşterne pe portative? Unde e doamna artistă care m-ar interpreta cel mai bine? - se întreabă cîntecul, şi numai vîntul dacă mai răspunde… Şi arborii care plîng cu lacrimi de frunze pe obrajii cerului mohorit.                      
                                                                                                            (N.Dabija)
Elev I   - Aveţi un mottou al vieţii?
Ion       - Cu ajutorul Artistului Dumnezeu comunică cu oamenii. Numai Cultura si Credinţa ar fi în stare să oprească procesul bestializării societăţii. ”Cultura şi Credinţa. Credinţa şi Cultura”- acesta a fost mottoul vieţii noastre.

Prof. II   Soţii Doina şi Ion Aldea-Teodorovici sînt primii care în anii ’90 au cîntat despre limba română şi Eminescu.
   Ion       -Odata, în drum spre Bucureşti, depăşind viteza, am fost oprit de un agent de circulaţie care m-a salutat: “Să trăiţi, dom’Eminescu”. ”Am încălcat regulile, dar nu sînt Eminescu, sînt Aldea-Teodorovici”, l-am corectat. “Să trăiţi dle Aldea-Teodorovici! Să trăiţi dle Eminescu!”.
Prof. II    L-au cîntat pe Eminescu nu doar Doina şi Ion Aldea-Teodorovici, au încercat să facă acest lucru şi doi tineri condeieri.
            (Elevii citesc textile.)
Prof. I  Prin cîntecul lor Doina şi Ion au adus un omagiu limbii noastre dulci “ca un fagure de miere“, tricolorului drag, tradiţiilor strămoşeşti. Şi au intonat ceea ce avem mai sfint: Dumnezeu, mama, limba, neamul, suveranitatea, pacea, Eminescu. E bine cunoscut ciclul de cîntece sacre: ”Reaprindeţi candela”, “Trei culori”, “Clopotul învierii”, “Pace lumii”, “Suveranitatea”, “ Maluri de Prut”.
Elev I: - Ce aţi face, dacă aţi trăi în ziua de azi?
Ion: - Aş face exact ceea ce am făcut înainte. Sînt convins că dacă aş trai şi eu, şi  Doina, muzica noastră ar ţine flacăra redeşteptării aprinsă.
Doina: - Aş fi vrut să trăiesc zilele în care Moldova, ar fi o mică Elveţie, pentru că avem toate premisele să devenim o ţară înfloritoare. De aceea am lăsat un testament pentru urmaşi:
        “Dragi compatrioţi,
Ce este Patria? Patria este poporul care – pe o anumita Piaţă – îşi înfăptuieşte mişcarea istorică. Patria este trecutul poporului, prezentul şi viitorul. Patria este cultura, limba şi caracterul lui. Patria e scopul revoluţiilor săvîrşite. Revoluţia pe care o săvîrşim este demnă de neamul nostru. Zicea cineva că fiecare îşi vede propriul vis şi nu aude coşmarul celorlalţi. Noi am trăit acelaşi coşmar, dar am avut şi acelaşi vis. Este cel mai frumos vis – visul pentru libertate şi nimeni nu-l poate realiza – numai noi înşine.
           Sunt mîndră că ţin de acelaşi neam cu Dumnevoastră, dragi compatrioţi, cei ce ne-am apărat nu numai demnitatea naţională, nu numai liberatatea, dar şi viaţa.
           -Noi vrem să fim liberi , noi putem să fim liberi, avem destule minţi luminate, avem destulă cuminţenie şi curăţenie. Cine nu are voinţă – nu are înţelepciune. Noi le avem. Astăzi vom fi din nou aceeaşi bătaie a inimii, aceeaşi dorinţă, acelaşi vis… E prea puţin ce faci pentru poporul tău, în cazul cînd nu faci totul. Noi trebuie să facem mai mult decît totul.
Elev IV: Dacă ritmul vieţii lor a fost un ceasornic, Ei au fost arcurile…
Dacă muzica vieţii lor a fost o pasăre, Ei au fost aripile mereu desfăcute penrtu zbor…
Dacă chemarea vieţii lor a fost vioară, Ei au fost strunele, încordate, dar cu sete de vibraţie…
Dacă sensul vieţii lor a fost dragostea, Ei au fost dorul de floare, de spic, de ploaie, de neam…
Dacă sensul vieţii lor a fost universul, Ei au fost două stele rămase pe boltă pentru eternitate…
Noi ramînem să-I ascultăm mereu. Noi rămînem să le ducem dorul.
Prof. II  Doina şi Ion Aldea-Teodorovici, două suflete-pereche, două inimi gemene, indubitabil formează lista Trimişilor de Sus pentru Moldova. Au venit pe această lume şi au marcat destine… prin Creaţia, Prestaţia şi Credinţa lor… Au convertit zeci de suflete să-şi iubească limba românească, scrisul latin, să se-nchine la lucrurile sfinte, să-l reînfieze pe Eminescu, să-şi respecte neamul şi ţara….
Prof. I  Au ştiut ca nimeni alţii să comunice duios, profund şi tulburător care sînt acele adevărate valori ale unui om şi ale unei naţiuni care fac parte din Eternitate… Prin acest omagiu, vreau să mulţumesc Domnului că am avut parte de EI.  S-au dus înapoi de unde ne-au fost trimişi – tot împreună, pentru că doar în doi reuşeau să respire…
Un elev Decorul prezentat la cenaclu semnifică destinul. Întrunirea de astăzi s-a promovat sub protecţia zeiţei Moira – simbolul filozofic al destinului, care a fost conturată în concepţiile lui Homer, Sofocle, Eschil. În Mitologia Greacă e caracterizată în aspectul triplu: Klotho, Lachesis şi Atropos. Klotho a fost responsabilă de naştere, de început. Lachesis – a doua zeiţă a fost responsabilă de lungimea vieţii, de măsurarea firului vieţii. Atropos supraveghea sfîrşitul, moartea. Deci Klotho „toarce firul vieţii”, Lachesis măsoară firul vieţii, Atropos taie firul vieţii.
Alt elev Roata a fost văzută de înţelepţi ca un simbol al Destinului. Este întîlnit în toate tradiţiile antropologice de pe glob. Fiindcă se învîrte, roată exprimă ritmul vieţii. Roata destinului este un disc împărţit în opt sectoare: dragoste, căsnicie, copii, familie, profesie, afaceri, bani şi noroc.
Alt elev Simbolul stelei este interpretat ca şi cheia destinului. Simbolizează succes, inspiraţie nelimitată, clarviziune, conştientizarea propriei valori, iubire, început bun.
Un elev Margareta e simbolul puterii, destinului şi al puterii dragostei.
Alt elev Irisul simbolizează credinţa, destinul, înţelepciunea.
Pro I Clepsidra simbolizează curgerea implacabilă a vieţii, fiind şi ea un simbol al destinului, un semn al trecerii timpului. Cele două părţi ale clepsidrei simbolizează, de fapt, cele două principii fundamentale: plus şi minus, sus şi jos, stînga şi dreapta, masculin şi feminin. Faptul că sînt amîndouă prezente aici indică armonia. Scurgerea nisipului semnifică existenţa celor două planuri – fizic şi nonfizic, material şi spiritual.
Pro II V. Romanciuc în poezia „Clepsidra”, extinde semnificaţia acestui motiv: „Cea mai veche clepsidră, formată
din cele mai vechi recipiente:
lumea asta, acea lume.
Nisipul
curge
dintr-un vas în altul
exact într-un veac de om.”






Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu